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Auteur
Nathalie Oum, Ville de Montréal

INFRA 2014
1er au 3 décembre, Palais des Congrès, Montréal
 
Accès gratuit à la présentation PowerPoint

Biographie de la conférencière : Nathalie Oum, Ville de Montréal

Madame Nathalie Oum est ingénieure à la Direction de la gestion stratégique des réseaux d’eau, Service de l’eau, Ville de Montréal. Ele est diplômée de l’École Nationale Supérieure d’Électronique, d’Électrotechnique, d’Informatique, d’Hydraulique et de Télécommunications, de Toulouse (France), où elle reçoit son diplôme d’ingénieur en Hydraulique et Mécaniques des fluides, suivi d’un diplôme de maîtrise de l’École Polytechnique de Montréal soutenu par un rapport de recherche sur l’optimisation des plans de réhabilitation des réseaux d’eau. Elle se joint ensuite au Consortium CGT, où elle travaille au projet d’élaboration du Plan d’intervention des réseaux d’eau et de voirie de la Ville de Montréal (Ville). Suite à cela, elle intègre le Service de l’eau de la Ville où elle collabore dans l’élaboration du plan directeur de la gestion des actifs des réseaux d’eau secondaires. Passionnée par la Macro-économie appliquée à la gestion des infrastructures municipales, elle poursuit simultanément un doctorat à l’Université Concordia sur l’intégration des répercussions sociales et économiques des travaux dans la prise de décision pour le renouvellement des infrastructures.

Résumé de la conférence

Quantification of social and economic impacts related to water main, sewer and road works is not possible without a better understanding of the broad umbrella of work-related impacts that lead to unforeseen and extra costs borne by the municipality and the society at large. These costs refer to any depletion of tangible and intangible resources that individuals and corporations place a value on, for instance, time, money, health, ecological environment, etc.

An extensive literature review was performed in order to establish a generic protocol for social and economic costs related to municipal infrastructure works. Methods and techniques to assess these costs are proposed as well. Limitations of these assessment tools are discussed. Recommendations to municipalities in order to collect relevant information for social and economic cost assessment are described. The integration of the work-related negative externalities in the decision-making process allows a shift from a silo management to an integrated management of co-located above-and-below ground infrastructures, for the benefit of all.  

In the same line, water, sewer and road failures can generate negative externalities. These impacts can lead to greater social and economic costs because of domino effects. These failure-related costs have been studied as well in order to measure the risk-impacts of deferrals of renewal interventions.

Results of cases studies for social and economic cost assessment in the frame of buried pipe renewals are discussed. Knowing the ageing of these networks, the increasing exceptations of users and budgetary constraints associated with renewal funding, the time is now ripe to begin a full cost approach for renewal decision-making, with the consideration of social and economic costs related to municipal infrastructure works.

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